Verksamhet och pedagogik
På Gåvsta förskola utgår vi från barnens intressen och erfarenheter och ser barnen som kompetenta med rätt till inflytande.
Genom pedagogisk dokumentation synliggörs barnens lärande och vi får hjälp att reflektera över och utvärdera vår verksamhet. Våra lärmiljöer är tillgängliga för alla barn och vi har ett stort utbud av kreativt material. Lärmiljöerna ändras kontinuerligt efter barnens intressen och behov.
Vi arbetar också efter att de sju pedagogiska rummen ska finnas tillgängliga
o Sand och vattenmiljö
o Ljudmiljö
o Ljusmiljö
o Ateljémiljö
o Bygg och konstruktion,
o Miljöer för avskildhet, avgränsning och ostördhet.
o Språk och IKT-miljö
Vi strävar efter att jobba i mindre grupper där verksamheten utgår från att lärandet sker i samspel mellan barn-barn, barn-pedagog samt pedagog-barn Ett lustfyllt och roligt lärande går hand i hand med lek och utforskande. Barnen ska varje dag möta lustfyllt och meningsskapande lärande.
Vi har en stor gemensam gård och vi pedagoger har skapat ett relationssystem ute på gården för att sprida oss och vara en mer närvarande pedagog så att barnen finner trygghet och vistas på hela gården. Den närvarande pedagogen dukar upp material och bjuder på nya konstellationer och sätt att tänka och uttrycka sig. Vi har skapat aktivitetslådor med tillgängligt material där barnen kan utmanas i: skapande, dramalek, matematiska lekar, rörelselekar samt hinderbanor.
Vi använder den närliggande naturen för lek, utforskande och naturupplevelser så ofta vi kan. Vi har många olika utflyktsmål, vi har bland annat en stor lummig skog som bjuder på härliga utmaningar, bondgården med alla djur, närliggande lekparker.
Barnens intressen styr undervisningen
Pedagogerna på förskolan utgår från barnens intressen och bygger sin undervisning på dess och läroplanens mål. Undervisningen i alla arbetslag sker i projektform. Till exempel kan ett projekt vara mitt närområde, sagor och berättelser, rörelse, motorik, eld, färg och form, vatten.
Förskolans arbete med digitala verktyg och material.
Förskolans digitala lärmiljöer kompletterar våra övriga material. Med projektorer kan vi titta tillsammans på bilder och reflektera över vårt lärande, vi kan också läsa sagor via det digitala biblioteket Polyglutt. Vi har också annat digitalt material för att skapa och för att utforska omvärlden, till exempel digitala mikroskop, olika robotar och möjlighet till green screen.
Vårt pedagogiska arbete styrs även av Skollagen, Läroplanen för förskolan (Lpfö18) och Plan mot diskriminering och kränkande behandling.